Ab Weegenaar

Ab  Weegenaar

Ab Weegenaar (1953) ontving zijn eerste orgellessen van zijn vader. Intussen studeerde hij ook fagot aan het Stedelijk Conservatorium in Groningen. In 1974 sloot hij deze studie met een onderscheiding af.
Aan hetzelfde conservatorium studeerde hij ook orgel en rondde deze studie af in 1980 als leerling van Wim van Beek. Bij Kees van Eersel volgde hij lessen in kerkelijk orgelspel; in Utrecht haalde hij zijn eerstegraads bevoegdheid als kerkmusicus. Verder oriënteerde hij zich bij Stef Tuinstra, Charles de Wolff en Theo Jellema.
In 2003 voltooide hij een opleiding tot koordirigent aan de Hogeschool Gorinchem IDE.

Als fagottist was Ab Weegenaar werkzaam bij het voormalig Noordelijk Filharmonisch Orkest, daarna bij het Residentie Orkest en vervolgens heeft hij als solofagottist gespeeld bij Het Gelders Orkest.

Als cantor-organist was hij verbonden aan kerken in o.a. Groningen, Eelde, Leidschendam, Arnhem en Wageningen. Vanaf 1995 is hij de hoofdorganist van de Bovenkerk in Kampen en daarmee de vaste bespeler van het monumentale Hinsz-orgel en het Reil-koororgel. Ook heeft hij een uitgebreide lespraktijk op beide orgels en is hij gastheer van culturele evenementen in de Bovenkerk.

Als volledig bevoegd koordirigent geeft Ab Weegenaar leiding aan drie koren, waaronder het in 2001 door hem opgerichte Bovenkerk Kamerkoor Kampen.

Ab Weegenaar werkt regelmatig als fagottist of organist mee aan radio- en TV-uitzendingen. Daarnaast is hij vaak te horen als concertorganist op gerenommeerde orgels in binnen- en buitenland.
Onder het label STH zijn inmiddels veel cd’s van hem verschenen, zowel met orgelwerken als ook op de fagot met pianist Klaas Jan Mulder. In 2005 zijn twee dvd’s uitgebracht waarop hij samen met vier collegae te beluisteren én te zien is op de beide orgels in de Bovenkerk.
Een volledige discografie en meer informatie is te vinden op zijn website, www.abweegenaar.nl.

Zie ook: Ab Weegenaar

Archief Concertagenda