Henk Linker

Henk   Linker
HENK LINKER studeerde Orgel (docerend- en uitvoerend musicus, ofwel Bachelor of Music en Master of Music) en Kerkmuziek (kerkelijk orgelspel)
aan het Conservatorium te Enschede bij Gijs van Schoonhoven. Om zijn improvisatiekunst uit te breiden volgde hij lessen bij Hayo Boerema.
Zijn muziekpraktijk is zeer omvangrijk: hij is organist/dirigent van de St.Georgiusbasiliek te Almelo (Vermeulen, 1959, II-P-30; Vierdag, 1974, II-P-9 en een Klopkistorgel, 2008, I-5 1/2, zie voor meer informatie over dit kistorgel op de Homepagina van deze website) en hij is als organist verbonden aan de Hervormde Gemeente (PKN) van Vriezenveen, als roulerend organist in vier kerkgebouwen, te weten: de Grote Kerk (B. Pels, 1968, II-P-23), de Westerkerk (Vierdag, 1958, II-P-19), de Pollenkerk (J.H.H. Bätz, 1766, I-P-5 1/2) en de Aakerk (B. Blank, 1987, I-P-6 1/2). Ook is hij tweede organist van de Hervormde Gemeente te Ootmarsum (Berner, 1781, II-P-22), dirigent van verschillende koren, geeft privé-les orgel, heeft een grote concertpraktijk als solist en begeleider van solisten en koren.
In de eerste drie maanden van 2012 werkte Henk als Organist/Choirmaster in de Episcopale (Anglicaanse) Kerk in Lexington, Kentucky (Verenigde Staten).
Met diverse soloprogramma’s concerteerde hij behalve in Nederland ook in Duitsland, Bulgarije, Rusland, Zwitserland en de Verenigde Staten. In 2003/2005 gaf hij masterclasses in Moskou. Sinds 1995 vormt hij een vast duo met Valeria Boermistrova (mezzosopraan).
Ze treden op in Nederland met verschillende programma’s (met muziek vanaf de 14-e t/m de 20-e eeuw).
In de afgelopen jaren hebben ze concerten gegeven in Zwitserland, Duitsland, Rusland en de Verenigde Staten.

Archief Concertagenda

Zaterdag 1 februari 2014 Orgelmuziek in de basiliek