5 april 2014
Apeldoorns Vocaal Ensemble Apeldoorns Vocaal Ensemble
Koorconcert
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Apeldoorns Vocaal Ensemble o.l.v. dirigent Thea Endedijk-Griffioen. zie Flyer
Op 5 en 6 april 2014 voert het Apeldoorns Vocaal Ensemble, zowel in Zwolle (de OLV Basiliek) als in Voorst (de Dorpskerk) een bijzonder concert uit met aan het orgel Henk Linker, kerkmusicus en organist uit Almelo. In dit concert staan een vijftal motten uit het Israelsbrünnlein centraal, een cyclus van motetten rond teksten uit het Oude Testament, gecomponeerd door Johann Herman Schein. Ter afwisseling zingt Ave psalm 150 van noord-europese componisten: Rihard Dubra: (voor vrouwenkoor) en Jaakko Mäntijärvi. Dit laatste werk is gebaseerd op de oude traditie uit Engeland van changebellringing. Elk uur klinken de kerkklokken in toonladders van boven naar beneden, die steeds van volgorde wisselen. Bij 7 verschillende tonen zijn er ontelbaar veel mogelijkheden om deze volgorde te bepalen. Tegen de achtergrond van deze toonladders is de tekst van ps 150 van de Finse componist Mäntijärvi getoonzet op feestelijke muziek, waarbij regelmatig gebruik wordt gemaakt van ritmische en polyfone klankeffecten. Een heel eigen muzikaal idiom, dat zeer de moeite waard is om te beluisteren. Verder wordt het prachtige : The deers cry van Arvo Pärt uitgevoerd, een zeer meditatief en verstild muziekstuk.

[GK : 09-03-2014]