5 maart 2005
Franz  Liszt Franz  Liszt
Concert van orgel en koor
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Praecedunt Cantores o.l.v. Marco Hup
Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901)
Passionsgesang (opus 46) Zur Feier der Karwoche
Franz Liszt (1811-1886)
Via Crucis, die 14 Stationen des Kreuzwegs

Op 5 maart 2005 geeft de christelijke zang- en oratoriumvereniging Praecedunt Cantores uit ’t Harde een concert in de serie Zaterdagmiddagmuziek in de Onze Lieve Vrouwe Basiliek aan de Ossenmarkt te Zwolle.
Medewerking verlenen de organist Caspar Rodijk en de bariton Quirijn de Lang. De algehele leiding is in handen van dirigent Marco Hup.

De Via Crucis is een muzikale bewerking van de lijdensweg die Jezus Christus ging vanaf het fort Antonia tot aan de heuvel Golgotha. Deze kruisweg is verdeeld in veertien staties, waarvan in vele kerken over de hele wereld foto’s, schilderijen of beelden zijn geplaatst. Het was in Rome waar Franz Liszt de veertien staties voor het eerst zag. Hij werd daardoor zo geraakt dat hij besloot om de staties op muziek te zetten. In de muziek is de inleving in ‘het verhaal’ duidelijk te merken. Aangevuld met het Passionsgesang vormt deze Via Crucis een mooi, ingetogen programma voor de lijdenstijd.

[TD : 25-08-2005]