19 maart 2005
Onze Lieve Vrouwe Basiliek, Zwolle Onze Lieve Vrouwe Basiliek, Zwolle
Concert
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Nederlandse Cantorij o.l.v. Maarten Kooij met als vocale solisten Susanne Weide, sopraan en Marianne Ketel, alt
De Italiaanse componist Pergolesi was tijdens zijn korte leven weinig succesvol. Naast operamuziek heeft hij ook kerkmuziek op zijn naam staan. Kort voor zijn overlijden componeerde hij voor het Franciscanerklooster te Pozzuoli zijn prachtige en uiterst gevoelige Stabat Mater op tekst van een eeuwenoud Marialied voor de Lijdenstijd.
Nadat zijn Stabat Mater eerst in 1749 te Londen in druk was verschenen, werd hij één van de bekendste componisten van de achttiende eeuw.
Deze compositie behoorde in die periode tot de meest herdrukte en wijdverspreide muziek. Zelfs een grootheid als Johann Sebastian Bach parafraseerde Pergolesi en nam diens muziek als basis voor zijn Tilge Höchster, meine Sünde; die cyclus is in de afgelopen jaren tijdens de concerten van De Nederlandse Cantorij te beluisteren geweest. In de Lijdenstijd van 2005 kunnen de concertbezoekers de indrukwekkende oorspronkelijke versie beluisteren.

[JS : 25-08-2005]