24 april 2010
Doopsgezinde Kerk, Zwolle Doopsgezinde Kerk, Zwolle
Studenten ArtEZ conservatorium
Uitvoerende(n) Brigitte van Hagen (sopraan) en Jan van Wijk (piano)

Brigitte en Jan hebben een gevarieerd programma samengesteld, met enkele zeer geliefde liederen uit het liedrepertoire. Daarnaast brengen ze twee aria's en een groot solowerk voor piano ten gehore.

De cyclus van Grieg is een bijzondere cyclus. Grieg baseerde zich op Duitse teksten in plaats van Noorse teksten zoals hij normaal deed. Muzikale hoogtepunten zijn het schitterende Zur Rosentiden, over een verloren liefde, en Ein Traum, waarin een gedroomde liefde juist werkelijkheid werd. Zoals Chopin's eerste twee scherzo's is ook zijn derde Scherzo allesbehalve "scherzando": het is een dramatisch werk, vol contrasterende emoties.

De sopraan Brigitte van Hagen (1986) studeerde bij Lodewijk Meeuwsen en Riekje Bakker aan het ArtEZ Conservatorium. In 2008 sloot zij haar bachelor studie succesvol af.
In haar studie is kamermuziek een belangrijke rol gaan spelen. In april 2007 nam ze, met 35 geselecteerde Europese studenten, deel aan kamermuziekfestival MUSTUFE in Litouwen waar ze de Blokliederen van D. Shostakovich zong.
Samen met pianist Jan van Wijk vormt zij een duo met wie zij regelmatig recitals geeft op verschillende podia in Nederland. Ze worden gecoacht door Rudolf Jansen en Marien van Nieukerken.
Ze volgde masterclasses bij o.a. Barbara Bonney , Michael Chance, Barbara Hannigan en Roberta Alexander. Momenteel vervolgt ze haar studie bij laatstgenoemde.

[JS : 14-04-2010]