16 mei 2009
Orgelconcert en recital
Aanvang 15:30 uur
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Charlotte Winkelhorst, sopraan; Hans Stege, orgel (basiliekorganist Tubbergen)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fuge g moll (BWV 578)
'Jesu, meines Glaubens Zier' (BWV 472)
'Jesus, unser Trost und Leben' (BWV 475)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Thema mit Variationen
Joseph Haydn (1732-1809)
'Auf starkem Fittiche' (aria en recitatief) uit Die Schöpfung
Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901)
Uit Zwölf Charakterstücke:
— Duett
— Intermezzo
Hendrik Andriessen (1892-1981)
Magna Res est Amor
Uit Intermezzi seconda raccolta:
— XIX, Adagio, ma non lento
— XXIV, Allegro

Charlotte Winkelhorst en Hans Stege

Hans Stege werd geboren op 12 januari 1967 te Oldenzaal. Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het conservatorium van de Hogeschool Enschede. Zijn docenten waren Anco Ezinga, Gijs van Schoonhoven en Bernard Bartelink.
In 1989 behaalde hij het diploma Docerend Musicus en in 1991 dat van Uitvoerend Musicus.
In 1991 was hij finalist van de Tubantiaprijs, in 1992 was hij winnaar van het NCRV Langlais-Tournemire orgelconcours. Voor genoemde omroep maakte hij diverse opnamen.
Hans Stege is als organist en dirigent verbonden aan de St.Pancratiusbasiliek in Tubbergen.
Als orgeldocent is hij werkzaam aan de Muziekschool Dinkelland. Hij is actief als begeleider van diverse koren als organist en pianist. Voorts geeft hij regelmatig concerten in binnen- en buitenland.

Charlotte Winkelhorst is geboren op 20 augustus 1961 in Vreden, Duitsland. Sinds haar derde jaar woont ze in Nederland; omdat ze een Duitse moeder en een Nederlandse vader heeft, beheerst ze beide talen.
Charlotte geeft sinds 2002 zangles aan muziekscholen in Duitsland, en treedt op als zangsoliste (sopraan) in Nederland en Duitsland met een veelzijdig repertoire o.a. concertzang, kunstlied, opera, operette, musical.
Ze heeft diverse concoursen gewonnen, maar het hoogtepunt in haar carrière was toch wel de deelname aan "Una Voce Particolare" (2005) onder leiding van Ernst Daniël Smid waar ze een tweede plaats behaalde.

[JS : 07-05-2009]