29 november 2008
Johannes  Dijkstra Johannes  Dijkstra
Expecto, kerstconcert
Locatie Plantagekerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Kamerkoor Convocaal o.l.v. Coert Bremmers en m.m.v. Johannes Dijkstra (orgel)
Het programma van Convocaal bevat muziek vanaf de aankondiging aan Maria met het "Ave Maria" en het "Dixit Maria". Daarna bezingt het koor de tijd gedurende de zwangerschap in “Meine Seele” en de verwachtingstijd, die elk jaar weer in de advent als voorbereiding op het kerstfeest wordt beleefd met onder meer "Nun komm, der Heiden Heiland", de "Missa Dixit Maria", "Veni, veni Emmanuel" en "Evening Prayers".
Maar ook wordt 'echte' kerstmuziek gezongen, zoals in het "Hodie Christus natus est", "Führ’ mich, Kind, nach Bethlehem" en "In the Bleak Midwinter". En natuurlijk zingt het koor muziek voor Driekoningen met het "Drei Könige wandern".
De muziek stamt uit de zestiende, zeventiende en twintigste eeuw, met andere woorden uit de renaissance, de vroegbarok, en de (late) romantiek. Bij enkele stukken wordt het koor begeleid door het orgel, bespeeld door Johannes Dijkstra.

Het concert duurt maximaal 1 uur.

[JS : 24-11-2008]