16 december 2006
Onze Lieve Vrouwe Basiliek, Zwolle Onze Lieve Vrouwe Basiliek, Zwolle
Kerstmuziek uit verleden en heden uit vele landen
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Vocaal ensemble en gambaconsort van De Nederlandse Cantorij o.l.v. van Maarten Kooij
Het verhaal over de geboorte van het Christuskind in Bethlehem heeft de eeuwen door talloze componisten geïnspireerd en er is eigenlijk geen ander thema dat zoveel prachtige muziek heeft opgeleverd.
De vocale solisten en het gambaconsort van de Nederlandse Cantorij zullen muziek laten horen uit vier Europese landen: Italië, Duitsland, Engeland en Nederland. Het Duitse kerstlied heeft componisten als Samuel Scheidt en Johann Hermann Schein, die op de overgang van de 16e naar de 17e eeuw in Noord-Duitsland leefden, geïnspireerd tot prachtige meerstemmige muziek, waarin ook de zogenaamde dubbelkorigheid werd toegepast. Dit is een in Venetië ontstane vorm, die door Gabrieli tot grote hoogte werd gebracht. Van hem zal het prachtige 'Hodie Christus natus est' worden uitgevoerd. Ook in Engeland ontstond in die tijd schitterende kerstmuziek, waaruit enkele hoogtepunten staan geprogrammeerd. Tenslotte zullen enkele bewerkingen van Maarten Kooij van in Nederland geliefde kerstliederen tot klinken worden gebracht.

Uitvoerenden zijn het Vocaal ensemble en het gambaconsort van De Nederlandse Cantorij o.l.v. van Maarten Kooij. Het Vocaal ensemble bestaat uit: Paulien van der Werff en Lucia van Vugt, sopraan; Marianne Ketel, alt, Remco Nitschelm, tenor; Rolf Utermöhlen, bas. Het gambaconsort bestaat uit: Terry Pratt, Jan Kaldeway, Joe Lie Ong en Maarten Kooij.

[JS : 04-12-2006]