18 maart 2006
Onze Lieve Vrouwe Basiliek, Zwolle Onze Lieve Vrouwe Basiliek, Zwolle
Mozart 250 jaar
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Vocaal solistenkwartet en het strijkorkest van De Nederlandse Cantorij o.l.v. Maarten Kooij
Op 27 januari 2006 was het 250 jaar geleden dat Wolfgang Amadeus Mozart te Salzburg werd geboren. Voor de Stichting Muziekkring De Nederlandse Cantorij is dit aanleiding om in het eerste half jaar van 2006 een reeks concerten te organiseren die niet alleen de veelzijdigheid van deze beroemde componist belichten, maar hem ook plaatsen in de tijd waarin hij leefde, het milieu waarin hij opgroeide.
In zijn tijd was ook de kerk een belangrijke opdrachtgever. Vandaar dat tijdens de concerten in maart een selectie uit Mozarts kerkmuzikale oeuvre te beluisteren zal zijn.

Op deze zaterdag horen we muziek uit de periode 1769-1781 toen Wolfgang Amadeus Mozart als concertmeester verbonden was aan de kapel van de Aartsbisschop van Salzburg. Voor zijn werkgever componeerde hij fraaie, zowel vocale als instrumentale kerkmuziek voor de rooms-katholieke eredienst. Naast de vocale kerkmuziek op Latijnse teksten, nemen de zogenaamde kerksonates voor orgel en strijkers een bijzondere plaats in. Deze sonates werden geschreven als een soort entr'acte -muziek tussen de verschillende bijbellezingen.

[JS : 06-03-2006]