Toelichting
Cappella Fontana is een vocaal ensemble dat bestaat uit een twaalftal enthousiaste zangers met een geschoolde achtergrond in de muziek; deels met een afgeronde zangopleiding. Alle zangers hebben een rijke ervaring in gerenommeerde ensembles of andere koren. Ze hebben dezelfde ambitie: op een zo hoog mogelijk niveau werken aan bekende en minder bekende juweeltjes uit de koormuziek, van oude muziek tot eigentijdse composities. Joop van Goozen - (1960) studeerde orgel, clavecimbel en kerkmuziek aan het Sweelinck-Conservatorium in Amsterdam bij o.a. Jacques van Oortmerssen, Ton Koopman en Jan Valkestijn. Later behaalde hij zijn diploma koordirectie bij Harold Lenselink. Als kerkmusicus is hij verbonden aan de St. Jan in Zutphen en heeft hij een coördinerende en initiërende functie op muzikaal terrein binnen de gehele parochie, die uit 14 locaties bestaat. Binnen dat kader geeft hij ook leiding aan het Consortium gregorianum, waarin de uitvoeringspraktijk volgens de neumennotatie centraal staat.
20 jaar lang (1990-2010) was hij vaste bespeler van het 31-toonsorgel in het Teylersmuseum in Haarlem (later in het Muziek-gebouw aan het IJ), hetgeen voortvloeide uit zijn speciale belangstelling voor nieuwe muziek, evenals de vele premières die hij op zijn naam heeft van componisten als Peter Schat, Guus Janssen, Wim de Ruiter e.v.a. In 1990 richtte hij het kamerkoor Sola-Re-Sonare (Heemstede) op, waaraan hij nog steeds als dirigent verbonden is. Verder geeft hij soloconcerten en is hij regelmatig als clavecinist of organist te horen in ensembles van verschillende samenstelling.
De artistieke leiding is in handen van Dik de Weger.
T O E L I C H T I N G
Men zegt wel dat de mooiste muziek wordt geschreven voor de droevigste gelegenheden… Een van de sprekende voorbeelden daarvan is het Requiem (de Musikalische Exequien) van de 17e eeuwse componist Heinrich Schütz. Het vocaal ensemble Cappella Fontana uit Apeldoorn laat het eerste deel van dit Duitstalige requiem horen aan het eind van de herfst, wanneer traditiegetrouw de overledenen worden herdacht. Het koor wordt daarbij begeleid door organist Joop van Goozen. De twaalf koorleden zingen afwisselend als koor of als solist, vaak ook met twee, drie of zes zangers. Zo ontstaat een prachtig gevarieerd geheel. Verder klinken er a capella koorwerken over hemel en dood van William Harris, John Tavener, Charles Villiers Stanford en Edward Elgar. De gebruikte teksten zijn ontleend aan de Grieks-orthodoxe liturgie (Funeral Ikos), of aan 19e eeuwse poëzie (Peace come away, They are at rest).
Als positief slotakkoord staat Die Himmel erzählen die Ehre Gottes van Schütz op het programma, wederom begeleid door Joop van Goozen.