5 februari 2022
Barokmuziek
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Barokensemble Con Piacere
Exultate, een nieuw programma van Con Piacere Barokensemble Con Piacere brengt een afwisselend programma waarin bekende en bijzondere psalmtoonzettingen uit de 17e en 18e eeuw centraal staan. We openen met Laetania Concertate van Tarquinio Merula, één van onze favoriete componisten, die werkzaam was in Noord-Italië. Meerstemmige toonzettingen van psalmen: ze bestaan niet alleen binnen de Christelijke traditie. De joodse componist Salomone Rossi, die net als zijn beroemde tijdgenoot Claudio Monteverdi een tijdlang werkte aan het hof in Mantua, heeft een aantal ‘gezangen Davids’ getoonzet in het Hebreeuws. Wij brengen er daarvan twee ten uitvoer. Vervolgens leggen we de link van Rossi naar de Venetiaanse componist Benedetto Marcello, die zich liet inspireren door liturgische gezangen zoals die klonken in de synagogen van het Ghetto Ebraico, Venetië’s joodse wijk in het noordelijke stadsdeel Cannaregio. Opmerkelijk en uitzonderlijk is dat Marcello daarbij geen gebruik maakte van de in de katholieke kerk gebruikelijke Latijnse teksten, maar van een vrije Italiaanse vertaling van het Hebreeuws. Een psalm in de volkstaal dus. In het protestantse Duitsland was het gebruik van de volkstaal sinds de dagen van Luther en andere kerkhervormers geen uitzondering meer. Voor de afwisseling in sfeer en taalgebruik laten wij daarom – naast de Italianen Alessandro Grandi, Ludovico Viadana , Giovanni Paolo Cima en de al genoemde Rossi, Merula en Marcello – ook een aantal noordelijke componisten aan het woord: Johann Vierdanck, Andreas Hammerschmidt, Johann Pachelbel en de Nederlandse componist Herman Hollanders.

[GK : 03-02-2022]