29 oktober 2005
Waalse Kerk, Zwolle Waalse Kerk, Zwolle
Locatie Waalse Kerk
Uitvoerende(n) Herman Nijkamp (trompet/zang), Sebastiaan van Olst (bas) en Eric Raaijman (gitaar)

Op zaterdagmiddag 29 oktober kan in de Waalse Kerk — voor het eerst opgenomen in de serie Zaterdagmiddagmuziek — geluisterd worden naar swingende 'kamerjazz' gespeeld door een voortreffelijke trompettist/zanger, begeleid door een scherp stuwend duo gitaar/bas. Het concert wordt gegeven door het Herman Nijkamp Trio, bestaande uit Herman Nijkamp (trompet/flugelhorn/zang), Sebastiaan van Olst (bas) en Eric Raaijman (gitaar). Ze spelen muziek die sterk doet denken aan de kleinere combinaties van Chet Baker. Het gaat om makkelijk in het gehoor liggende jazzstandards bestemd voor een luisterpubliek dat ongetwijfeld de voeten niet stil zal kunnen houden.

Herman Nijkamp studeerde klassiek trompet aan het conservatorium in Arnhem en lichte muziek in Hilversum bij Ack van Rooyen. Hij is werkzaam in diverse ensembles, waaronder de Swing Machine en The Millennium Jazz Orchestra. Hij is als trompetdocent verbonden aan de muziekscholen van Deventer en Zwolle.
Naast trompettist is Herman ook een zeer verdienstelijk zanger. Voor Herman betekent jazz: 'vrijheid, creativiteit, erotiek, interactie, schoonheid, gevoel'. Kortom: jazz is voor hem een leven dat bestaat uit ontwikkeling en rijping.

[JS : 19-10-2005]