22 oktober 2005
Doopsgezinde Kerk, Zwolle Doopsgezinde Kerk, Zwolle
Concert
Uitvoerende(n) Strijktrio Sciolto
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Uit de Goldberg-variaties (transcriptie voor Strijktrio):
— aria
— variatie 1
— variatie 25
— variatie 5
— aria
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Strijktrio opus 9 nr. 1
— adagio e allegro con brio
— adagio
— scherzo
— presto
Emiel Stöpler (1970)
Kwart voor drie
— deel 1
— deel 2
— deel 3

De leden van het Sciolto strijktrio speelden al lange tijd met elkaar in verschillende ensembles en orkesten. Wat samenspel betreft, zaten ze zó op één lijn dat ze besloten om het strijktrio Sciolto op te richten.
Het trio heeft inmiddels een breed repertoire opgebouwd van zowel klassieke als hedendaagse componisten. Ook hechten ze naast het vertolken van dit klassieke repertoire, grote waarde aan het uitvoeren van onbekende of moderne werken.

De combinatie viool, altviool en cello neemt in de kamermuziek een bijzondere plaats in. Drie gelijkwaardige partners klinken samen als één instrument. Door de eeuwen heen hebben veel componisten voor deze bezetting geschreven.

Sciolto Strijktrio

Het Sciolto strijktrio bestaat uit Thirza van Driel (viool), Bas Egberts (altviool) en Esther de Boer (cello). Ze spelen naast het trio in diverse Nederlandse beroepsorkesten en zijn allen ook actief als docent.

Op het programma van dit concert staan delen uit de Goldberg-variaties van Johann Sebastian Bach (transcriptie voor Strijktrio), het Strijktrio opus 9, nr. 1 van Ludwig van Beethoven en de première van het trio Kwart voor drie van de Zwolse componist Emiel Stöpler.

Première

Kwart voor drie is door Emiel Stöpler geschreven tussen oktober 2003 en november 2004 in opdracht van het Sciolto Strijktrio. Alhoewel het qua bezetting officieel onder (hedendaagse) klassieke muziek valt, ligt de inspiratie eerder bij popmuziek. James Brown, Kraftwerk en de minimal music van Steve Reich spelen hier een grotere rol dan de Weense klassiekers.

[TD : 26-04-2006]