12 oktober 2019
EngelenzangSchola Cantorum Zwolle EngelenzangSchola Cantorum Zwolle
Musica Michaëlis speelt uit Kunst der Fuge
Uitvoerende(n) Musica Michaëlis
Musica Michaelis is het professionele klassieke orkest in Zwolle. Het orkest ontleent zijn naam aan de Grote of Sint Michaëlskerk in Zwolle, een schitterende kerk uit de 15e eeuw in hartje centrum aan de Grote Markt, waar ze sinds haar oprichting haar medewerking verleent aan Bach-cantates. Een kerk met een rijk cultuurhistorisch verleden, een ontmoetingsplaats voor kunst en cultuur.
Een strijkkwartet uit Musica Michaelis speelt vanmiddag delen uit Die Kunst der Fuge en andere werken van J.S. Bach.
Die Kunst der Fuge, de kunst van het componeren van fuga’s, is door J.S. Bach niet geschreven voor een bepaalde bezetting of orgel maar geschreven als een ode aan de Fuga.
Bach wilde nog een belijdenis doen van waar hij in geloofde; aan de vorm en alle mogelijkheden die er zijn aan thema's, omkeringen, contrasubjecten. Alle muzikale en compositorische vaardigheden heeft hij hierin laten zien.

[GK : 03-10-2019]