18 juni 2005
Georg Friedrich  Händel Georg Friedrich  Händel
Recital
Locatie Grote Kerk | Academiehuis
Uitvoerende(n) Valeria Boermistrova (sopraan) en Henk Linker (orgel)
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
I will magnify Thee, anthem
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Praeludium C-dur, BWV 547
Vergnügte Ruh’, beliebte Seelenlust, aria uit de cantate BWV 170
Sonata VI: Vivace BWV 530
Sei bemüht in dieser Zeit, aria uit de cantate BWV 185
Johann Christian Bach (1735-1782)
Tuba mirum, aria uit Dies irae
Koraalvoorspel Nun danket alle Gott à 2 Clav. et Ped. BWV 657
Georg Friedrich Händel
O God who from the suckling’s mouth, anthem
Fuga C-dur, BWV 547

Sinds 1995 vormen Valeria Boermistrova en Henk Linker een vast duo en treden op in Nederland met verschillende programma’s (met muziek vanaf de 14e tot en met de 20e eeuw). In de afgelopen jaren hebben ze samen en apart concerten gegeven in Zwitserland, Duitsland, Bulgarije, Rusland.

Valeria Boermistrova studeerde Koordirectie (cum laude) aan het musical College in Moskou en Zang aan het Musical Institute aldaar. Zij trad regelmatig op in Rusland en in enkele West-Europese landen met The Russian Consort, een ensemble voor Oude Muziek. Zij vervolgde haar zangstudie aan de Schola Cantorum Basiliensis te Bazel bij Richard Levitt. Ze maakt deel uit van het solistenensemble Cantores Martini van de Domkerk in Utrecht en werkt tevens als interimdirigente van verschillende koren. In 2002 heeft ze het solistenensemble voor Oude Muziek Pulchra mundi opgericht.

Henk Linker studeerde Orgel en Kerkmuziek aan het Conservatorium te Enschede bij Gijs van Schoonhoven. Zijn muziekpraktijk is zeer omvangrijk: hij is organist van de Grote Kerk te Vriezenveen en organist/dirigent van de St. Georgiuskerk te Almelo, dirigent van verschillende koren, geeft privé-les orgel, heeft een grote concertpraktijk als solist en begeleider van solisten en koren. Met diverse soloprogramma’s concerteerde hij behalve in Nederland ook in Duitsland, Bulgarije, Rusland en Zwitserland. In 2003 gaf hij een masterclass in Moskou.

[TD : 25-08-2005]