6 oktober 2018
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Schola Cantorum Campensis o.l.v. Ditty van den Berg-Krijger
Schola Cantorum Campensis zingt over Engelen

De Schola Cantorum Campensis legt zich toe op het zingen van gregoriaanse gezangen en heeft als doel deze liturgische zang levend te houden.
Het koor staat onder leiding van Ditty van den Berg, die in 1998 de schola heeft opgericht. Er zijn momenteel 24 leden: 16 dames en 8 heren.
De uitvoering in de Basiliek te Zwolle op 6 oktober 2018 is gewijd aan het thema Engelen. Volgens de katholieke traditie zijn Michaël, Gabriël en Rafaël aartsengelen, die boven andere engelen staan. Van hen geldt Michaël als de beschermengel van de stad Zwolle en van vele andere steden of kerken (bijv. Mont Saint-Michel). In het verleden hadden engelen een belangrijke plaats in de geloofsbeleving, en ook in de huidige tijd komt dit voor. Daarom verwijst het gregoriaanse repertoire vele malen naar hen, en stemt het in met hun hemelse lofzangen.

[GK : 21-09-2018]