10 maart 2018
EngelenzangSchola Cantorum Zwolle EngelenzangSchola Cantorum Zwolle
Concert piano, cello en viool
Locatie Plantagekerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Mateo Barbagelata, piano en het trio Artz: Elena Vallecillo,viool, Francisco España, cello en Mateo Barbagelata, piano.
Het Artz Trio speelt deze middag:
A. Dvorak (1841 – 1904): Rondo, opus 94 (cello en piano).
Dit virtuoze stuk uit 1891 is typisch voor de Tsjechische nostalgie die Dvorak in zijn muziek verwerkt. Het wordt gekenmerkt door tempowisselingen en een typische ontwikkeling van de melodieën.

F. Chopin (1810 – 1849): Sonata nº 2 (piano)
- 1. Grave - Doppio movimento
- 2. Scherzo
- 3. Marche funèbre: Lento

Een van de somberste stukken van Chopin. Het is gecomponeerd in 1837 en werd snel beroemd, mede door de Marche Funèbre van het derde deel. De sfeer van dood en geloof die steeds doorklinkt maakt deze sonate één van Chopins meest unieke stukken.

Frank Martin (1890 – 1974): Trio sur des Mélodies Populaires Irlandaises (piano, viool en cello)
- 1. Allegro moderato
- 2. Adagio
- 3. Gigue (Allegro)
Frank Martin, geboren in Zwitserland, heeft een groot deel van zijn leven in Nederland gewoond. Hij schreef dit werk in 1925, gebaseerd op Ierse folksongs, om de luisteraar in gedachten naar Ierland mee te nemen. Hij gebruikt geluideffecten die herinneren aan Ierse traditionele instrumenten. Muziek vol ritmes en folk melodieën.

[SvdW : 03-03-2018]