4 november 2017
Requiem van Maurice Duruflé
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Jongenskoor Dalfsen o.l.v. Henk Ophoff; Adriaan Koops, orgel
Jongenskoor Dalfsen o.l.v. Henk Ophoff m.m.v. Adriaan Koops, orgel.
Requiem Duruflé in OLV-basiliek
In het kader van Kerken als Podium treedt Jongenskoor Dalfsen op zaterdagmiddag 4 november op in de OLV-Basiliek te Zwolle. Uitgevoerd wordt het Requiem van Duruflé. Het is dit jaar 70 jaar geleden dat dit werk ten doop werd gehouden.
Duruflé laat in zijn compositie oude Gregoriaanse melodieën op meesterlijke wijze samensmelten met zijn zeer persoonlijke harmonische stijl. Daarmee creëert hij een Requiem dat uniek genoemd kan worden te midden van andere beroemde soortgenoten. Zijn werk bevat zeer intense en ontroerende sferen maar ook uiterst extatische momenten. Sommigen noemen het ‘hemelse’ karakter van de muziek dat op velen een troostvolle uitwerking heeft. Adriaan Koops verzorgt de orgelpartij.

[SvdW : 27-10-2017]