22 april 2017
Plantagekerk, Zwolle Plantagekerk, Zwolle
Choral Evensong, concertante
Locatie Plantagekerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Martini Jongenskoor Sneek & Martini Girl Choristers en Trinitati Cathedral Singers o.l.v. Trevor Mooiman m.m.v. Christian Drost, orgel
Choral evensong, concertante: Martini Jongenskoor Sneek & Martini Girl Choristers en de Trinitati Cathedral Singers gezamenlijk, m.m.v. Christian Drost, orgel. O.l.v.Trevor Mooiman.

Choral Evensong is de combinatie van de oorspronkelijk Rooms-katholieke Vesper en Completen (uit het Getijdengebed van de kloosterordes), zoals die opgezet werd door de Church of England onder Queen Elizabeth I, na de Engelse reformatie. Al zo'n 500 jaar wordt dagelijks (hoewel niet élke dag gezongen; soms ook gesproken) in alle rond de 60 Anglicaanse Cathedrals, Abbey's en Colleges. Veel mensen bezoeken Evensong omwille van de verstilde sfeer, de mooie muziek en de korte tijdsduur.
In Nederland wint Choral Evensong aan populariteit. Er zijn diverse koren die zich volledig richten op de Anglicaanse koortraditie, waaronder nabij Zwolle bijvoorbeeld het Kampen Boys Choir.

Uitvoerenden zijn het Martini Jongenskoor Sneek samen met het projectkoor Trintitati Cathedral Singers, beiden onder leiding van Trevor Mooijman.
Voor de zangers van de TCS staat dit concert in het teken van de aanstaande koorreis naar Peterborough Cathedral, waar dagelijks Evensong zal worden gezongen.

[SvdW : 17-04-2017]