8 oktober 2016
Jiddische liederen en andere
Locatie Doopsgezinde Kerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Yentl Flavour

'Yentl Flavour' speelt en zingt over de vele kanten van het leven.

Veel kleine muziekgezelschappen maken de keuze voor één genre, voor andere groepen is dat te beperkend. Yentl Flavour is zo'n groep. Jiddische zang, instrumentale klezmer, Iers en klassiek, het trio brengt het allemaal. Eigenwijs in veel stijlen, heet het op de website (www.yentlflavour.nl )

Afwisseling en evenwicht
Tijdens een concert wordt er niet alleen in verschillende stijlen gespeeld maar ook aandacht gegeven aan verschillende aspecten van het leven. Het programma wordt rond verschillende momenten opgebouwd: liefde, huwelijk, kinderen, verlies, God als toevlucht, de dood en het vieren van het leven.
Daarin worden grote thema's niet geschuwd. Om bijvoorbeeld Song of songs uit de Mauthausen-cyclus van Theodorakis te brengen moet je stevig in je schoenen staan. Dat geldt ook voor Eli, eli lama azavtoni. Doorleefd en integer worden deze nummers gebracht.
De nummers worden toegelicht, wat bij zo'n verscheidenheid aan stijlen en achtergronden van de nummers prettig is. Het verband tussen de thema's wordt daarmee voor iedereen duidelijk.

Tradities komen bij elkaar
Yentl Flavour bestaat uit drie muzikanten die uit verschillende tradities komen, maar in de loop van de jaren sterk naar elkaar toe zijn gegroeid.
Anna Maria Roos heeft een klassiek geschoolde stem en heeft naast Yentl Flavour een vast duo met pianist Roland Veenstra waarmee ze klassiek repertoire brengt.
Lizelore Molier is als violiste afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, geeft les en was actief in verschillende symfonie orkesten.
Gitarist Allert van der Heijden speelt al zijn hele leven pop, folk en protestliederen. Hij heeft een opnamestudio en speelt bij theaterproducties.

Setlist 'Kerken als podium' Zwolle:

De liefde, oh, oh de liefde:

The Foggy Dew. -- Ierse traditional
Oh mio babbino caro. -- Aria van Pucini uit de opera Gianni Schicchi (1918)
Silberne Chasene. -- (zilvere bruiloft) Jiddische Traditional

Babies worden gewiegd en krijgen een boodschap mee:

Rozhinkes mit mandlen -- Abraham Goldfaden
Ze der himl hot genidert -- Beyle Schaechter-Gottesman

Verlies van mannen & vrouwen:

Never ending road. -- Loreena Mc Kennitt
Mand O'Lin. -- Allert van der Heijden
Weep you no more, sad fountain. -- John Dowland