13 februari 2016
Lutherse Kerk, Zwolle Lutherse Kerk, Zwolle
Cello en piano
Locatie Lutherse Kerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Hanneke Rouw (cello) en Afke Wiersma (Piano)

Hanneke Rouw - red
Hanneke Rouw (1987) is op acht jarige leeftijd begonnen met cello spelen. Met veel plezier heeft ze lessen gevolgd bij Rata Kloppenburg, Maria Hol en Ran Varon. Op haar zestiende speelde ze solo met het Jeugd Strijkorkest Constantijn (nu Het Britten). In hetzelfde jaar won ze een eervolle vermelding op het Prinses Christina Concours.
Ondanks haar passie voor de cello is Hanneke microbiologie gaan studeren in Wageningen. Na haar afstuderen in 2011 heeft ze besloten om alsnog voor de cello te kiezen.
Hanneke heeft gestudeerd bij Martijn Vink aan de Luca School of Arts in Leuven.

Afke Wiersma (1978) begon haar conservatoriumstudie aan de vooropleiding te Zwolle bij Nelleke Geesink. Vervolgens voltooide zij haar studie 1e fase bij Rudy de Heus en ontving haar diploma in 2002. Daarna studeerde ze bij Frank van de Laar en Sepp Grotenhuis, en behaalde haar diploma 2e fase in 2004. Tijdens haar studie volgde ze verschillende masterclasses bij Eliane Rodrigues, Igor Roma, Folke Nauta, David Witten en het Sint Petersburg ensemble, en maakte met vier medestudenten een studiereis naar New York, waar ze twee concerten gaf.
Afke soleerde in 2004 bij het MSO Enschede met het pianoconcert van Edvard Grieg. Zij is samen met dit orkest op tournee geweest naar Spanje en speelde in Zaragoza in het ‘Auditorium’ en in het theater in Calatayt en Monzon. Daarnaast gaven ze nog twee concerten in ‘De Vrijhof’ te Enschede.
Na haar afstuderen was Afke actief in het begeleiden van verschillende koren, waaronder het koor Cantica Sacra met een uitvoering van de ‘Carmina Burana’ van Carl Orff onder leiding van Claartje van Dokkum.Verder gaf ze concerten, zowel solistisch als in ensembles, op diverse podia in Nederland zoals ‘De IJsbreker’ in Rotterdam, Odeon Zwolle en Schouwburg Deventer.
Samen met drie andere pianisten maakte zij deel uit van het Simeonkwartet tot 2012, dat zich voornamelijk toelegt op de composities van Simeon ten Holt. Met pianiste Philine Coops vormt zij een pianoduo, zij verzorgen een programma rond bekende werken van Schubert en Brahms voor piano quatre-mains. Ook spelen zij Canto Ostinato als duo en werken zij momenteel samen met Toon Hagen aan het werk Incantatie van Simeon ten Holt. Afke is als musicus actief in het muzikantencollectief Muz!inder. Hiermee verzorgt ze de meest uiteenlopende optredens in verschillende samenstellingen. Als docent heeft ze een eigen les praktijk in Stadshagen.

Programma:

Beethoven Cello Sonate 2 in G klein (opus 5)
- Adagio sostenuto ed espressivo
- Allegro molto più tosto presto

Bach Suite 1
- Prelude