18 april 2015
Muziekschool Rijssen Foto: Luuk Potman Muziekschool Rijssen Foto: Luuk Potman
Fluit, Piano en Orgel
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Dwarsfluitensemble Aquaflûte; Laura Troost, piano en Ard Jan Koster, orgel
De uitvoerenden zijn vergevorderde studenten van de Muziekschool in Rijssen. Ze hebben een zeer afwisselend programma samengesteld, met muziek van barok tot 20e eeuw.

Het dwarsfluitensemble Aquaflûte (bestaande uit Anneleen Keizer, Annemiek Morsink, Annelon Seppenwoolde en Alieke Timmerman) was al eerder in de serie Kerken als Podium te horen en oogstte bij vorige optredens in Zwolle veel waardering van het publiek. De vier getalenteerde fluitistes beginnen het concert met muziek van Telemann en Schneider.

Pianiste Laura Troost behaalde recent haar D-diploma summa cum laude tijdens een openbaar examenconcert in The Dutch Music Barn in Markelo. De commissie, waarin onder meer de Russische muziekpedagoge Vika Afanasieva, was vol lof over haar verrichtingen. Uit haar examenprogramma speelt Laura nu een deel uit de Mondscheinsonate van Beethoven, Nocturne in bes van Chopin, Claire de lune van Debussy en de beroemde Prelude in cis van Rachmaninov.

Op het Maarschalkerweerd-orgel van de basiliek zal organist Ard Jan Koster het bekende Thema met variaties van Hendrik Andriessen ten gehore brengen, muziek die dit orgel op het lijf geschreven is.

Het concert wordt afgesloten door Aquaflûte een Rondeau van Joseph Cardon en het Quartett en ballade van Serge Lancen.

[GK : 12-04-2015]