Archief

Duo  NIHZ Duo  NIHZ
Duo NIHZ
Locatie Lutherse Kerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Duo NIHZ, bestaande uit Bobby Rootveld (gitaar, percussie) en Sanna van Elst (blokfluiten, zang, melodica en klokkenspel).
Op 11 april om 15u30 uur speelt Duo NIHZ haar programma ‘Jewish Music’ in de Lutherse Kerk in Zwolle.
‘Joodse muziek’ is een ruim begrip: Klezmer, Jiddische en Hebreeuwse muziek, popmuziek en klassieke muziek gecomponeerd door componisten van joodse afkomst. Duo NIHZ, bestaande uit Bobby Rootveld (gitaar, percussie) en Sanna van Elst (blokfluiten, zang, melodica en klokkenspel) heeft in verschillende stijlen van joodse muziek gezocht naar muziek en klanken die Duo NIHZ erg aanspreken en daar een programma van gemaakt.
Zo klinken er tijdens dit concert naast klassieke muziek Jiddische liederen als Papirosen en Belz, swingende klezmer zoals Skothsna en Chassidische Dansen maar ook Joodse swing en pop zoals Leonard Cohen's Hallelujah en Bei Mir Bistu Sheyn. Ook heeft Duo NIHZ enkele Nederlandse composities toegevoegd aan het programma zoals b.v. een zelf gecomponeerde Jiddische Suite en het nummer Amsterdam Huilt.
Onlangs ontving Duo NIHZ met haar Joodse muziek het certificaat van bijzondere waardering op het International Jewish Music Festival te Amsterdam. Daarnaast werd het eerste exemplaar van de DVD die Duo NIHZ onlangs uitbracht met Jewish Music in ontvangst genomen door Ed van Thijn. Dit omdat Ed van Thijn bijzonder enthousiast is over de muziek van Duo NIHZ.

Duo NIHZ

In het programma van Duo NIHZ komen liefde, passie, weemoed en droefheid samen tot een mooi geheel. Natuurlijk is veel van de muziek in dit programma onlosmakelijk verbonden met de Tweede Wereldoorlog en Duo NIHZ zal daarover ook vertellen tijdens het concert.
Als slagroom op de taart is speciaal voor dit concert een niet-Joodse compositie toegevoegd: ‘Veren’, van de Zwolse componiste Annette Kruisbrink, speciaal gecomponeerd voor Duo NIHZ.

[GK : 05-04-2015]