14 februari 2015
Lutherse Kerk, Zwolle Lutherse Kerk, Zwolle
Valentijnsconcert
Locatie Lutherse Kerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) ArtEZ Harp & Mandoline duo: Suzanne Zijderveld en Ferdinand Binnendijk.
De mogelijkheden van de combinatie mandoline & harp zijn zeer divers, hoewel er maar weinig originele werken voor bestaan. Zo komt het Adagio ma non Troppo van Beethoven uit zijn serie werken voor mandoline en klavier. Pianopartijen worden wel vaker uitgevoerd op harp en vice versa.
Voor mandoline zijn viool- en fluitpartijen meestal zonder bewerking te spelen, bijvoorbeeld de fluitmelodie van de Siciliënne – een stuk dat echt past bij Valentijnsdag vanwege de functie in het tragische drama ‘Pelléas et Mélisande’. De Siciliënne klinkt namelijk op het moment dat ze elkaar de verboden liefde verklaren.
De centrale stukken van dit programma zijn de sonate van Nino Rota en de Roemeense volksdansen van Béla Bartók.

Beide werken zijn voor de componist karakteristiek. Rota is een gevierd componist in de filmwereld. Zo componeerde hij de beroemd geworden muziek bij ‘The Godfather’ (waar ook een mandoline te horen is). Ook zijn themamuziek bij ‘Romeo and Juliet’ is alom bekend. De sonate voor harp en fluit schreef hij in 1937 en valt zonder twijfel in de categorie Romantiek.
Van Bartók weten we dat hij veel gebruik maakte van traditionele volksmuziek bij zijn composities.

[GK : 11-02-2015]