HomeWerkgroep

Werkgroep 'Kerken als Podium'

De Werkgroep Kerken als Podium is in 1999 in samenwerking met het conservatorium opgezet door de organisten Toon Hagen en Gerard Keilholtz met als doelstelling om wekelijks op zaterdagmiddag in een van de vier binnenstadskerken een concert te verzorgen. De concerten zouden worden gegeven door conservatoriumstudenten, die hierdoor podiumervaring konden opdoen, door plaatselijke koren en door (ver-)gevorderde amateurs.
Aan de kerken werd gevraagd hun ruimte voor een beperkt bedrag ter beschikking te stellen, zodat op basis van een vrijwillige bijdrage van de bezoekers zonder subsidie kon worden gewerkt.

Deze opzet werkt nog steeds naar tevredenheid van zowel de musici, de kerken en de toehoorders. De laatste kunnen de hectiek van de zaterdagmiddag even ontvluchten en genieten van een klein uurtje mooie muziek voor weinig geld: de richtlijn voor de vrijwillige bijdrage is € 5.

Sinds al een aantal jaren worden de concerten gegeven in de maanden februari, maart, april en in oktober en november. De deelnemende kerken zijn de Onze Lieve Vrouwe Basiliek (de Peperbus), de Lutherse Kerk, de Doopsgezinde kerk en de Plantagekerk De adressen van de kerken vindt u elders op deze site. De concerten staan vermeld op affiches en leaflets en worden ook aangekondigd in onder andere het huis-aan-huisblad de Swollenaer.

Bijna alle koren uit Zwolle en omgeving hebben in de loop der jaren opgetreden in het kader van Kerken als Podium, sommige zelfs meerdere malen. Daarnaast programmeert de werkgroep kamermuziekensembles, trio’s, duo’s en solisten.
Het repertoire is veelal klassiek.

De werkgroep bestaat uit de volgende personen:
- Cor van Scheltinga: concert coördinator (vanscheltinga@home.nl)
- Hans van de Riet: penningmeester
- Jacob Vlijm: ArtEZ conservatorium