3 februari 2018
EngelenzangSchola Cantorum Zwolle EngelenzangSchola Cantorum Zwolle
Barokmuziek uit Polen
Locatie Basiliek Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming [kaart/route]
Uitvoerende(n) Barokensemble Con Piacere:
Dulce Jesu
16e en 17e eeuwse muziek aan het Poolse hof

Barokensemble Con Piacere voert een programma uit van 16e en 17e eeuwse geestelijke en wereldlijke muziek uit Polen.
Evenals in andere streken van Europa heeft de Italiaanse muziek uit de renaissance en de barok ook in Polen veel invloed gehad. Op uitnodiging van Poolse vorsten trokken Italiaanse musici naar het Poolse hof om daar te gaan werken. Zij speelden gaandeweg een sleutelrol in de Poolse muziek zowel aan het hof als in de kerk. Omgekeerd trokken Poolse musici naar Italië om in de leer te gaan bij de grote Italiaanse meesters van die tijd.
Laat u verrassen door de schoonheid van deze muziek met wellicht voor u onbekende maar niettemin grote meesters: Pękiel, Mielczewski, Scacchi, Zieleński, Marenzio.

Flyer Con Piacere

Con Piacere is een Nederlands barokensemble, dat in 1998 werd opgericht. Het is solistisch bezet en werkt - op een hoog semi-professioneel niveau - projectsgewijs met een wisselend aantal zangers en instrumentalisten (3 tot 10). De projecten lopen uit op meerdere concerten op verschillende locaties in ons land, al of niet in het kader van een concertserie.

Er wordt gewerkt zonder vaste dirigent. Een enkele keer wordt een coach bij de repetities uitgenodigd. In het huidige project heeft Bert Honig, blokfluitist en lid van diverse gezelschappen, waaronder Brisk, ons enkele malen intensief en enthousiast ondersteund.

Het ensemble heeft vanaf het begin een grote voorkeur gehad voor de Italiaanse vroege Barok, maar heeft in zijn bijna 20-jarig bestaan al vele prachtige programma’s voortgebracht met zowel Duitse, Engelse, als Nederlandse componisten. Maar dit keer: muziek uit Polen.

Con Piacere

Musici: