25 november 2017
Koorconcert ZVE
Locatie Plantagekerk [kaart/route]
Uitvoerende(n) Zwols Vocaal Ensemble, o.l.v. Martien Hovestad
Zwols Vocaal Ensemble is opgericht in 1986 door de huidige dirigent Martien Hovestad. Het koor streeft naar een hoog zangtechnisch niveau. Van de leden, die allen amateur zijn, wordt dan ook een goede stemkwaliteit geëist, trouwe opkomst verwacht met een gezonde motivatie.
Het koor heeft veel affiniteit met de Engelse kerkmuziek. Componisten als Tallis, Britten en Wesley keren regelmatig terug op het repertoire. Maar ook Scandinavische composities zijn geliefd.

Sinds vele jaren maakt het koor eens in de drie jaar een concertreis naar het buitenland. Zo is onder andere Engeland, Duitsland, Denemarken en Zweden bezocht. In een kleine week worden dan meestal zo’n vier tot vijf concerten gegeven.
Nog maar net terug van de zesdaagse concertreis naar het Duitse Saksen zingt het Zwols Vocaal Ensemble alweer in Zwolle! Op uitnodiging van ‘Kerken Als Podium’ voert Zwols Vocaal Ensemble in de zaterdagmiddagserie het programma uit dat onlangs ten gehore is gebracht in o.a. de Dom in Meissen en de Frauenkirche in Dresden.
In een klein uur zingt het koor werken van verschillende componisten. Van Sweelinck (Viri Galilaei) tot Mozart (Misericordias Domini KV 222) en van Mendelssohn (Verleih’ uns Frieden gnädiglich) tot Britten (Te Deum in C).
En het -in zijn dominerende stilte- prachtige Totus Tuus van Gorecki. Het koor wordt op orgel begeleid door Mannes Hofsink.
Tevens verleent Adriaan Koops zijn medewerking met een indrukwekkende orgelsolo van Bach.

[SvdW : 19-11-2017]